منشور حقوق بیمار
محور اول: دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیمار است.
محور دوم: اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد.
محور سوم: حق انتخاب و تصمیمگیری آزادانه بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود.
محور چهارم: ارائه خدمات سلامت باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار و رعایت اصل رازداری باشد.
محور پنجم: دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است.
محور اول: دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیمار است.
1-1 شایسته شان و منزلت انسان و با احترام به ارزشها، اعتقادات فرهنگی و مذهبی باشد.
2-1 بر پایهی صداقت، انصاف،ادب و همراه با مهربانی باشد.
3-1 فارغ از هرگونه تبعیض از جمله قومی، فرهنگی، مذهبی، نوع بیماری و جنسیتی باشد.
4-1 بر اساس دانش روز باشد.
5-1 مبتنی بر برتری منافع بیمار باشد.
6-1 توزیع منابع سلامت مبتنی بر عدالت و اولویت های درمانی بیماران باشد.
7-1 مبتنی بر هماهنگی ارکان مراقبت اعم از پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی باشد.
8-1 به همراه تامین کلیه امکانات رفاهی پایه و ضروری و به دور از تحمیل درد و رنج و محدودیت های غیر ضروری باشد.
9-1 توجه ویژهای به حقوق گروه های آسیبپذیر جامعه از جمله کودکان،زنان باردار، سالمندان، بیماران روانی، زندانیان، معلولان ذهنی و جسمی و افراد بدون سرپرست داشته باشد.
10-1 در سریعترین زمان ممکن و با احترام به وقت بیمار باشد.
11-1 با در نظر گرفتن متغیرهایی چون زبان، سن و جنس گیرندگان خدمت باشد.
12-1 در مراقبتهای ضروری و فوری ( اورژانس )، بدون توجه به تأمین هزینهی آن صورت گیرد. در موارد غیرفوری( الکتیو ) بر اساس ضوابط تعریف شده باشد.
13-1 در مراقبتهای ضروری و فوری ( اورژانس ) ، در صورتی که ارائه خدمات مناسب ممکن نباشد، لازم است پس از ارائهی خدمات ضروری و توضیحات لازم، زمینه انتقال بیمار به واحد مجهز فراهم گردد.
14-1 در مراحل پایانی حیات که وضعیت بیماری غیر قابل برگشت و مرگ بیمار قریب الوقوع می باشد با هدف حفظ آسایش وی ارائه گردد. منظور از آسایش کاهش درد و رنج بیمار، توجه به نیازهای روانی، اجتماعی، معنوی و عاطفی وی و خانوادهاش در زمان احتضار میباشد. بیمار در حال احتضار حق دارد در آخرین لحظات زندگی خویش با فردی که میخواهد همراه گردد.
محور دوم: اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد.
1-2 محتوای اطلاعات باید شامل موارد ذیل باشد:
1-1-2 مفاد منشور حقوق بیمار در زمان پذیرش
2-1-2 ضوابط و هزینههای قابل پیش بینی بیمارستان اعم از خدمات درمانی و غیر درمانی و ضوابط بیمه و معرفی سیستم های حمایتی در زمان پذیرش.
3-1-2 نام، مسئولیت و رتبهی حرفهای اعضای گروه پزشکی مسئول ارائه مراقبت از جمله پزشک، پرستار و دانشجو و ارتباط حرفهای آنها با یکدیگر .
4-1-2 روشهای تشخیصی و درمانی و نقاط ضعف و قوت هر روش و عوارض احتمالی آن ، تشخیص بیماری، پیش آگهی و عوارض آن و نیز کلیهی اطلاعات تأثیرگذار در روند تصمیمگیری بیمار
5-1-2 نحوهی دسترسی به پزشک معالج و اعضای اصلی گروه پزشکی در طول درمان
6-1-2 کلیهی اقداماتی که ماهیت پژوهشی دارند.
7-1-2 ارائه آموزشهای ضروری برای استمرار درمان
2-2 نحوهی ارائه اطلاعات باید به صورت ذیل باشد :
1-2-2 اطلاعات باید در زمان مناسب و متناسب با شرایط بیمار از جمله اضطراب و درد و ویژگیهای فردی وی از جمله زبان، تحصیلات و توان درک در اختیار وی قرار گیرد، مگر اینکه:
- تأخیر در شروع درمان به واسطهی ارائهی اطلاعات فوق سبب آسیب به بیمار گردد. (در این صورت انتقال اطلاعات پس از اقدام ضروری، در اولین زمان مناسب باید انجام شود)
- بیمار علی رغم اطلاع از حق دریافت اطلاعات، از این امر امتناع نماید که در این صورت باید خواست بیمار محترم شمرده شود، مگر اینکه عدم اطلاع بیمار، وی یا سایرین را در معرض خطر جدی قرار دهد.
2-2-2 بیمار میتواند به کلیهی تصاویر اطلاعات ثبت شده در پروندهی بالینی خود دسترسی داشته باشد و آن را دریافت نموده و تصحیح اشتباهات مندرج در آن را درخواست نماید.
محور سوم: حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود
1-3 محدوده انتخاب و تصمیمگیری درباره موارد ذیل میباشد:
1-1-3 انتخاب پزشک معالج و مرکز ارائهکنندهی خدمات سلامت در چارچوب ضوابط.
2-1-3 انتخاب و نظر خواهی از پزشک دوم به عنوان مشاور.
3-1-3 شرکت یا عدم شرکت در پژوهش های زیستی با اطمینان از اینکه تصمیمگیری وی تأثیری در تداوم و نحوه دریافت خدمات سلامت ندارد.
4-1-3 قبول یا رد درمان های پیشنهادی پس از آگاهی از عوارض احتمالی ناشی از پذیرش یا رد آن مگر در موارد خودکشی یا مواردی که امتناع از درمان شخص دیگری را در معرض خطر جدی قرار میدهد.
5-1-3 اعلام نظر قبلی بیمار در مورد اقدامات درمانی آتی در زمانی که بیمار واجد ظرفیت تصمیمگیری میباشد ثبت و به عنوان راهنمای اقدامات پزشکی در زمان فقدان ظرفیت تصمیمگیری وی با رعایت موازین قانونی مد نظر ارائه کنندگان خدمات سلامت و تصمیمگیرنده جایگزین بیمار قرار گیرد.
2-3 شرایط انتخاب و تصمیم گیری شامل موارد ذیل میباشد:
1-2-3 انتخاب و تصمیمگیری بیمار باید آزادانه و آگاهانه ، مبتنی بر دریافت اطلاعات کافی و جامع ( مذکور در بند دوم ) باشد.
2-2-3 پس از ارائه اطلاعات، زمان لازم و کافی به بیمار جهت تصمیمگیری و انتخاب داده شود.
محور چهارم: ارائه خدمات سلامت باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار و رعایت اصل رازداری باشد.
1-4 رعایت اصل رازداری راجع به کلیهی اطلاعات مربوط به بیمار الزامی است مگر در مواردی که قانون آن را استثنا کرده باشد.
2-4 در کلیهی مراحل مراقبت اعم از تشخیصی و درمانی باید به حریم خصوصی بیمار احترام گذاشته شود. ضروری است بدین منظور کلیهی امکانات لازم جهت تضمین حریم خصوصی بیمار فراهم گردد.
3-4 فقط بیمار و گروه درمانی و افراد مجاز از طرف بیمار و افرادی که به حکم قانون مجاز تلقی میشوند میتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.
4-4 بیمار حق دارد در مراحل تشخیصی از جمله معاینات، فرد معتمد خود را همراه داشته باشد. همراهی یکی از والدین کودک در تمام مراحل درمان حق کودک می باشد مگر اینکه این امر بر خلاف ضرورت های پزشکی باشد.
محور پنجم: دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است
1-5 هر بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود که موضوع این منشور است، بدون اختلال در کیفیت دریافت خدمات سلامت به مقامات ذی صلاح شکایت نماید.
2-5 بیماران حق دارند از نحوه رسیدگی و نتایج شکایت خود آگاه شوند.
3-5 خسارت ناشی از خطای ارائه کنندگان خدمات سلامت باید پس از رسیدگی و اثبات مطابق مقررات در کوتاه ترین زمان ممکن جبران شود.
در راستای اجرای منشور حقوق بیمار و رعایت حقوق گیرنده خدمت اقدامات زیر در بیمارستان اجرا گردیده است:
4-5 تابلوی منشور حقوق بیمار در مکان های در معرض دید مراجعه کنندگان و گیرندگان خدمت نصب گردیده است .
5-5 آگاهی تمامی کارکنان بیمارستان از منشور حقوق بیمار و عمل به آن الزامی است.
6-5 اهتمام در برگزاری آموزش های مفهومی و کاربردی در زمینه رعایت حقوق گیرنده خدمت و منشور حقوق بیمار توسط کمیته اخلاق پزشکی برای تمامی کارکنان و نظارت برعملکرد صحیح دراین خصوص الزامی است.
7-5 راهنمایی صحیح و به موقع گیرندگان خدمت از طریق نصب تابلو ،خط کشی و واحد اطلاعات مراجعین که در پذیرش ولابی بیمارستان قرار دارد، انجام میگیرد.
8-5 اطلاعات در مورد خدمات قابل ارائه نحوه پذیرش بستری ترخیص هزینه های قابل پیش بینی ، ضوابط و بیمه های طرف قرارداد و اطلاعات پزشکان در واحد اطلاعات و پذیرش ارائه میگردد و از طریق وبسایت بروز رسانی شده بیمارستان قابل دریافت است.
9-5 احترام به عقاید ، تامین نیازهای عبادی گیرندگان خدمت ، حفظ حریم و رعایت شئونات در سرلوحه وظایف کارکنان درمانی قرار دارد.
10-5 تمامی کارکنان بیمارستان بایستی کارت شناسایی خوانا ، عکس دار و قابل رویت روی سینه نصب کنند و بیمارستان ملزم به رعایت استاندارد های ملی پوشش بیماران و کارکنان میباشد.
11-5 در اقدامات تهاجمی ، نیمه تهاجمی و موارد شوک درمانی ،پرتودرمانی و... رضایت آگاهانه اخذ میگردد.
محرمانگی اطلاعات بیماران دربیمارستان رعایت میشود.
12-5 سیستم حمایت از گروه های آسیب پذیر و جمعیت های در معرض خطر در بیمارستان فعال است.
13-5 رضایت سنجی از گیرنده خدمت بطور متناوب و دوره ای مورد سنجش و تحلیل قرار میگیرند و اقدامات اصلاحی لازم در زمینه ارتقا رضایت مندی گیرندگان خدمت صورت میگیرد.
14-5 نظام رسیدگی به شکایات ، انتقادات وپیشنهادات در بیمارستان کارآمد و فعال می باشد و دردسترس مراجعین و گیرندگان خدمت قرار دارد.
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس:
تغییر نوع موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: